Kata Musatová

Kateřina Musatová se narodila v roce 1961 v Praze v rodině, v níž se z generace na generaci předávala umělecká tradice. Pradědeček malířky, Alexej Jakovlevič Musatov (spřízněný s Viktorem Eľpidiforovičem Borisovem-Musatovem 1870-1905), byl malířem ikon v Samaře. Dědeček, Grigorij Alexejevič Musatov (1889-1941), emigroval v roce 1920 do Československa, kde se stal známým umělcem a členem českého uměleckého sdružení "Umělecká beseda". Matka, Eleonora (Nora) Musatová (1930-2010), byla významnou českou malířkou, která v roce 1979 v Palm Beach na Floridě v USA uskutečnila společnou výstavu obrazů s Marcem Chagallem.

Kateřina studovala na Střední umělecké škole Václava Hollara a byla žačkou profesora Akademie výtvarných umění v Praze Karla Součka. Oblíbila si výtvarnou techniku, vynalezenou koncem šedesátých let 20. století Norou Musatovou - malbu olejovými barvami na skle. Kateřina navázala na tradici proslulých "skleněných obrazů" Nory Musatové.

Tato výtvarná technika má původ v umění mozaiky. Vychází ze snahy o dosažení zářivého povrchu s bohatstvím a hloubkou barevných odstínů, který vzniká nanášením olejových barev na rub skla. Pod olejové barvy se na hladký skleněný povrch nejprve perem nebo štětcem nanášejí tenké linie tuší. Na tuto kresbu, která je základem celého obrazu, se navrství barva. Používají se jak krycí, tak i průzračné, lazurové barvy. Po celé ploše skla se ve vrstvě barvy záměrně ponechávají malé mezery. Posledním tahem, završujícím umělecké dílo, je pak nanesení metalické fólie nebo plátkového zlata na již suchý povrch malby. To naplňuje obraz z hloubky vycházejícím třpytem, který zesiluje jeho vyznění a dodává výslednému dílu vzhled drahocenného emailu.

Technika malby na sklo může na první pohled vypadat jednoduše. Nejsou při ní nutné napínací rámy, plátna, podklady a další. V případě chyby může malíř vrstvu barvy setřít a vytvořit novou. Tím ovšem veškerá jednoduchost končí. Ke složitostem, které při prvním seznámení s touto výtvarnou technikou nejsou zcela patrné, patří to, že obraz vzniká na rubové straně a barva je nanášena zrcadlově. Je třeba otočit sklo, aby autor uviděl výsledek své práce. Nejlépe jsou vidět první, a tedy spodní vrstvy barvy, a pokud jsou to barvy krycí, prakticky je nelze ničím překrýt ani dodatečně upravit. To znamená, že si umělec musí představit jak bude obraz vypadat ještě předtím, než vznikne. Vytvořit ho zcela a do všech podrobností ve své fantazii. Umělec ho tak netvoří na plátně, ale ve svých myšlenkách. Ví, jak bude obraz vypadat dříve, než vezme do ruky štětec. Teprve poté realizuje svůj záměr technicky, kreslí a vybarvuje, odstraňuje a znovu nanáší barvu.

Kateřina Musatová převzala výtvarnou techniku své matky a nyní hledá vlastní způsob uměleckého vyjádření. To je patrné z výběru témat a rozměrů děl. Nora Musatová preferovala velký formát skla a za náměty svých obrazů často volila velké pražské katolické barokní chrámy, které zaplňovala návštěvníky a muzikanty, nebo pražské ulice s jejich obyvateli a mystickými příběhy kypící životem. Kateřina Musatová dává přednost komornějším námětům a menším rozměrům obrazů. Mezi její oblíbená témata patří romantické příběhy - milenecké páry v městských zahradách, mladé zádumčivé dámy. Zvláštní místo mezi jejími oblíbenými náměty zaujímá tanec - balet nebo kupříkladu vášnivý španělský tanec flamengo. Tvorba Kateřiny Musatové je velmi lyrická. Svět, který vytváří, je křehký a jemný, a čerpá inspiraci v malířčiných snech a oblíbených knihách, v milovaném tanci a hudbě. Kateřina hledá a nachází vyjádření sebe sama v něžných duhových barvách, jemných třepotavých a nesmělých liniích, v jiskřivém zlatém třpytu. Nevtíravě a skromně nabízí divákovi svou představu o životě, ne zlém a tvrdém, jak tomu často bývá v pracích moderních umělců, ale o životě krásném, snivém a abstraktním, o životě ve věčném snu.

Její obrazy se nacházejí v soukromých sbírkách v Čechách, Německu, Rusku, Novém Zélandu a USA.

Obrazy na skle od Kati Musatové

Technika podmalby na skle spočívá v tom, že je obraz malován zrcadlově, tedy z opačné strany skla. K docílení výsledného efektu pomáhá použití různých kombinací olejové barvy, tuší, a plátkoveho zlata. To vše ve výsledku dodává obrazu trojrozměrný efekt.

Je nemožné dosáhnout naprosto stejné kopie obrazu. Všechny jsou unikátem. Obrazy mají hloubku a pokud se na ně podíváte z různých úhlů, můžete vidět na první pohled nepostřehnutelné, například změnu barev dle světla v místnosti. 

Kontakt:

e-mail: kspitalska@chello.cz

tel: +420 602 232 825


Trojka (Inspired by the B. Pasternak's novel „Doctor Zhivago“ – olej, podmalba na skle -  30x30 cm
Trojka (Inspired by the B. Pasternak's novel „Doctor Zhivago“ – olej, podmalba na skle - 30x30 cm

Concert - olej, podmalba na skle – 60x50 cm
Concert - olej, podmalba na skle – 60x50 cm

Zbraslavská Madona - olej, podmalba na skle - 40x30 cm
Zbraslavská Madona - olej, podmalba na skle - 40x30 cm

Vrána - olej, podmalba na skle - 30x20 cm
Vrána - olej, podmalba na skle - 30x20 cm

Zima - olej, podmalba na skle - 20x30 cm
Zima - olej, podmalba na skle - 20x30 cm