Jaroslav Fanta

Autoportrét malíře Fanty
Autoportrét malíře Fanty

Pro jeho tvorbu je typický portrét, ženský akt, architektura, krajina i zátiší. Za motivy se vydával nejen do Čech a na Slovensko, ale i do své oblíbené Itálie a Francie. Z technik si vybíral zejména olejomalbu, dále kresbu tuší a akvarel. S barvou zacházel dvěma způsoby: předměty zobrazoval podle skutečnosti, anebo jejich ztvárnění redukoval na bílou, černou, šedou/hnědou. Z představované skutečnosti ho nejvíce poutal vnitřní svět postav, v městských motivech a krajinách zase nechává promlouvat jejich atmosféru. Předměty zachycuje v daném okamžiku a bez dalších svědků, jako kdyby se zastavil čas. Krajina a město tak nejsou přeplněné postavami, figury se soustředí do sebe, nebo vedou dialog ve dvojici či trojici. Přesto v jeho obrazech nechybí smysl pro humor a pro nadsázku. Měl zvýšený cit pro modelaci postav, který prozrazuje jeho touhu stát se sochařem. Ta se nicméně nikdy nenaplnila, v patnácti letech si vážně zranil ruku a teprve ve třiceti zahájil malířská studia. Na počátku své umělecké dráhy, v 60. letech, tvořil pod vlivem Pabla Picassa. Převážily u něj tlumené šedomodré barvy a uvolněný, zdrsnělý rukopis. Postupně přecházel k jemnější malbě, ale nikdy ne zcela hladké. Další inspirační zdroj pro něj představovali malíři G. Rouault a J. Kars. Zažil zlomové události téměř celého dvacátého století, které ve svém díle přetavil do intimních výřezů skutečnosti.

Narodil se 7. 8. 1919 v Praze. Zde absolvoval Figurální malířskou školu u Otto Peterse. Od roku 1973 podnikal opakované studijní cesty do Rakouska, Francie a Itálie. Samostatně vystavuje od r. 1965. Jeho obrazy se nacházejí mezi sběrateli v ČR, v mnoha evropských zemích a USA. Krátký čas působil jako výtvarný pedagog na ZŠ. Jeho díla byla pravidelně reprodukována v denním tisku a Česká televize s ním natočila několik krátkých filmů. V roce 2012 vyšla jeho autobiografická kniha Příběh malíře. Podrobnější údaje na www.jaroslav-fanta.com.

Na Mezinárodním veletrhu výtvarného umění - Ateliér ART FEST se bude autor prezentovat výběrem z díla. Ukázky jeho tvorby:


Odcizení

- technika olej, velikost 49x69,5 cm, podklad sololit

Konfrontace ženy a muže v jednom záběru, v jednom okamžiku. Oba jsou obnažení ve svých citech i tělech, oddělení od sebe závěsem - skutečným, či pomyslným? Situace je drsná jako tahy štětcem, potemnělá jako zvolené barvy. A můžeme se ptát, co bude dál?



Čtverák klaun

- technika olej, velikost 42x28 cm, podklad plátno


Veselý klaun, celý v bílém, s výrazným červeným nosem a rty, s oranžovou kšticí. Přikládá ruku k obličeji - až odloží svou masku, jakou odhalí tvář? Smutné černé oči prozrazují, že každá mince má dvě strany. Nebo jsou laskavě sentimentální a klaun na něco vzpomíná? Svěže modrá barva v pozadí dává za pravdu spíše té zářivější stránce života. Pojďte si na chvíli připomenout svět her a radovánek. Kdy naposled jste byli v cirkusu?



Europa

- technika olej, velikost 101x76 cm, podklad plátno


Nahá a schoulená, s plnými ženskými tvary, ještě nevinná. Europu si vyvolil samotný bůh Zeus. Scéna představuje okamžik, kdy se jí zjevuje v podobě mocného býka. Získá ji?




Calle Gradisca - Venezia

- technika olej, velikost 45x32 cm, podklad sololit


Je radostný den. Tyrkysově modrá obloha prosvětluje uličku města, trsy zeleně i červené komíny. Vše ztichlo. Na konci ulice fosforeskuje bílé světlo vábící zvídavé pohledy. Co skrývá tato ulička a co najdeme za jejím rohem? Co zůstává skryto za zavřenými okenicemi?



Zátiší s jablky, hruškou a kvítkem

- technika olej, velikost 30x37cm, podklad plátno

Něžná květina pluje nad sladkými plody. K ladnosti se přidružují tvary ovoce i vázy. Všude je cítit svěžest, jablka jsou plná šťávy. Průzračná nádoba kontrastuje s hmotou ovoce. Vnímáme lehkost a svěžest jednoho žlutozeleného odpoledne.